De eetgewoonte die je kan helpen afvallen

Wat kunt u winnen als u uw voedsel binnen het zogenaamde ‘voedingsvenster’ van 10 uur consumeert? Een team van experts antwoordt.

Heb je berekend in hoeveel uur je al je maaltijden consumeert? Wat bedoel ik hiermee: als b.v. je begint om 8 uur ’s ochtends met eten en stopt om 9 uur’ s avonds, dan is je zogenaamde voedingsvenster 13 uur.

De waarheid is dat het disciplineren van al je maaltijden in een bepaalde hoeveelheid tijd vergt, wat niet voor alle mensen gemakkelijk is. Onderzoek dat dit jaar op het Europese Voedingscongres in Servië werd gepresenteerd, pleit echter sterk voor intermitterend of intermitterend vasten, de dieettrend voor gewichtsverlies die de afgelopen jaren miljoenen fanatieke volgers heeft gekregen.

De 14 uur vasten

Wetenschappers van King’s College London concludeerden dat eten binnen een “venster” van 10 uur geassocieerd wordt met hogere energie- en stemmingsniveaus, evenals met een lager hongerniveau. Dit ‘venster’ van 10 uur betekent praktisch dat als u om 9.00 uur ontbijt, uw laatste maaltijd om 19.00 uur moet zijn en dat u de rest van de tijd aan het vasten bent. Gedurende deze periode van 10 uur consumeert u drie of meer maaltijden, terwijl u in de tijd dat u niet eet, koffie, thee zonder suiker, andere niet-calorische dranken en veel water kunt drinken.

Hoewel er verschillende protocollen zijn voor intermitterend vasten (waarvan de meeste onder toezicht van artsen moeten worden geïmplementeerd), hoef je de ‘venster’ hiervan niet te verkleinen om positieve gezondheidseffecten te zien, zeggen de onderzoekers.

Bovendien genoten degenen die een dieet volgden en zich aan het ‘dieetvenster’ hielden grotere voordelen dan degenen die dat deden… rubber.

Wat hebben we van dit onderzoek geleerd?

“Het is de grootste studie buiten een rigoureuze klinische setting om aan te tonen dat intermitterend vasten onder normale omstandigheden tot gezondheidsverbeteringen kan leiden. Volgens de bevindingen hoef je niet te restrictief te zijn om positieve resultaten te zien. Een ‘venster’ van tien uur was voor de meeste mensen haalbaar en verbeterde het humeur, het energie- en hongerniveau. We ontdekten ook voor het eerst dat degenen die een dergelijk voedingspatroon volgden, maar niet consistent waren, niet dezelfde positieve gezondheidsvoordelen hadden als degenen die gemiddeld waren”, zegt dr. Sarah Berry.

Kate Bermingham, die ook aan het onderzoek deelnam, zegt van haar kant dat er steeds meer bewijsmateriaal is dat het belang van de manier waarop je eet onderstreept. “De impact van voeding op de gezondheid heeft niet alleen te maken met het voedsel dat je eet. Het tijdstip waarop u van uw maaltijden geniet, is ook belangrijk. Het eten van ‘raampjes’ is een belangrijk eetgedrag dat gunstig kan zijn voor de gezondheid. Uit de bevindingen blijkt dat je niet de hele tijd hoeft te eten. Veel mensen zullen zich vol voelen en zelfs afvallen als ze het eten beperken tot een tijdsbestek van tien uur.”

In feite is dit niet het eerste onderzoek dat de voordelen aantoont van niet de hele dag eten. Een eerder onderzoek in het tijdschrift Frontiers in Nutrition meldde dat vasten onder gezonde vrouwen hielp bij het vergroten van positieve emoties, zoals een gevoel van voldoening, trots en controle.

Als u overweegt dit specifieke protocol te volgen, is het in ieder geval raadzaam om een ​​deskundige te raadplegen om u te begeleiden. Het past misschien niet bij je en je moet een andere weg inslaan.

ow.gr

admin/ author of the article

Ik ben een getalenteerde en creatieve journalist, gespecialiseerd in het schrijven van artikelen. Mijn taak is om verschillende onderwerpen te onderzoeken, interviews af te nemen, gegevens te analyseren en hoogwaardige inhoud te creëren die de aandacht van lezers trekt en hen inspireert tot nadenken en actie

Loading...
Weblog Meppel