5 eenvoudige regels voor het overstappen op goede voeding

Goed eten is heel eenvoudig. Het volstaat om alternatieven voor sommige producten te vinden en uw eetgewoonten een beetje te veranderen. Dit alles is veel eenvoudiger dan het lijkt. Zo doe je dat in het nieuwe jaar:

Ruil de koemelkkaas voor geitenkaas

Ten eerste zal het eenvoudigweg uw menu diversifiëren en de smaak van bekende gerechten op aangename wijze ten goede veranderen. Ten tweede is kaas uit koemelk een zwaar product dat slecht door het lichaam wordt opgenomen, terwijl kaas uit geiten- of schapenmelk juist makkelijker door ons lichaam wordt opgenomen. Je maag zal je dankbaar zijn.

Basisprincipes van goede voeding

Vervang het brood door volkorenbrood

Hoe verleidelijk vers brood gemaakt van wit geraffineerd meel ook ruikt, geef niet toe aan deze provocatie. Bedenk dat hij een van de belangrijkste vijanden van harmonie en kracht is. Let bij het kopen van brood op de samenstelling ervan. Idealiter zou witte bloem helemaal niet aanwezig moeten zijn of aan het einde van de ingrediëntenlijst. Nog beter: schakel volledig over op volkorenbrood ─ caloriearm en zeker gezonder.

Vervang melk- en witte chocolade door puur

Om te beginnen is het gewoon gezonder. Chocolade met meer dan 70% cacao verbetert de hersenfunctie, verbetert het humeur en is rijk aan antioxidanten. Ten tweede bevat het minder calorieën (uiteraard als je er een kiest zonder toegevoegd fruit of noten ─ en dat is precies wat je moet kiezen) en bevat het in de regel praktisch geen toevoegingen zoals smaak- of kleurstoffen.

Vervang de sauzen door citroen en kruiden

Een salade van groene bladeren en groenten hoeft niet op smaak te worden gebracht met olie of calorierijke sauzen; de juiste combinatie van kruiden, gedroogde kruiden en citroensap kan dit allemaal gemakkelijk vervangen. Het belangrijkste is om je favoriete combinatie te vinden. Bijvoorbeeld: zwarte peper, basilicum, rozemarijn en citroen.

6 basisprincipes van goede voeding volgens voedingsdeskundigen

Hij deedze ontbijten hun hoofdmaaltijd

Aan het begin van de dag werkt ons spijsverteringssysteem voor 100%, dus het is vrij gemakkelijk om al het voedsel dat we eten te verteren. Gemiddeld duurt dit ongeveer 6 uur. Dat wil zeggen, als je om 8 uur ’s ochtends ontbijt, dan is om twee uur’ s middags al het voedsel al verteerd en is het spijsverteringsstelsel weer klaar voor intensief werk. Op dat moment zal de activiteit echter al met 20% zijn verminderd en zal het proces van het verteren van voedsel toenemen tot 8 uur, wat betekent dat de uiteindelijke vertering van voedsel pas om tien uur ’s avonds zal plaatsvinden.

Vanaf zes tot zeven uur ’s middags neemt de activiteit van het spijsverteringsstelsel met nog eens 60% af ─ de vermoeidheid van continu werken gedurende de dag eist zijn tol ─ en de spijsvertering duurt tot 12 uur. Het blijkt dat het voedsel dat tijdens het avondeten wordt ontvangen, tijdens de slaap wordt verteerd. Als gevolg hiervan zal het spijsverteringsstelsel niet volledig kunnen rusten, de volgende dag zult u zich ’s ochtends malaise en algemene vermoeidheid voelen en zal het ingenomen voedsel worden opgeslagen in vet. Ze zeggen niet voor niets: ontbijt alleen, deel de lunch met een vriend en geef het avondeten aan je vijand.

admin/ author of the article

Ik ben een getalenteerde en creatieve journalist, gespecialiseerd in het schrijven van artikelen. Mijn taak is om verschillende onderwerpen te onderzoeken, interviews af te nemen, gegevens te analyseren en hoogwaardige inhoud te creëren die de aandacht van lezers trekt en hen inspireert tot nadenken en actie

Loading...
Weblog Meppel